7 tipov pre štedré [ne]ziskové Vianoce

Vianoce už klopú na dvere. A v neziskovkách, ktoré sa zameriavajú na získavanie individuálnych darcov na už doslova búchajú. Prečo? Pretože už teraz by sme mali vedieť čo presne urobíme pre to, aby posledné týždne tohto roku znásobili naše priemerné príspevky ktoré získavame počas bežných mesiacov. Podľa analýzy darov prijatých cez DARUJME.sk v roku 2015, získa priemerná organizácia v posledných dvoch mesiacoch roka až 32% financií.

Od vzniku DARUJME.sk je december vo výnosoch aj v počtoch darov minimálne dvojnásobný oproti priemeru. V decembri daruje viac ľudí, darujú vyššie sumy a nezriedka darujú aj viacnásobne. Prečo? Pretože Vianoce! 🙂

 

1. Darcom môže byť každý

Idú Vianoce, váš rok bol isto úspešný. Do toho nového máte kopec plánov. Prečo neponúknuť každému, kto mal kedykoľvek o vašu prácu záujem byť toho súčasťou? Ak zhromažďujete kontakty cez Newsletter, on-line petície, Facebook či nebodaj máte databázu, kde registrujete každý jeden kontakt (áno aj novinárov, dobrovoľníkov či pokojne aj politikov), premyslite si spôsob, ako týchto ľudí osloviť a dať im dobrý dôvod na to, aby sa stali vašimi darcami. Zvláštny prístup majte k darcom, ktorí vám v minulosti darovali vyššie sumy a skúste ich osloviť individuálne.

 

2. Darček

Hovorte si čo chcete, Vianoce sú o darčekoch. Čo takto ponúknuť fanúšikom za podporu nejakú drobnosť? Tričko, tašku s potlačou, kalendár… Môžete okolo toho rozbehnúť zaujímavú on-line kampaň, napr. “Tričko za život” kedy darca získa tričko za dajme tomu 20€ a ešte pomôže zachrániť (doplňte čo sa vám hodí🙂 ).
A keď už toto spravíte, malá rada navyše, dajte do formulára zaklikávač “Rád vás podporím aj bez odmeny”, budete prekvapení, koľko ľudí to zaklikne🙂

 

3. Pravidelní darci

Rovnako ako v tipe #1 – idú Vianoce, váš rok bol úspešný. Do toho nového máte kopec plánov, ale na to aby ste ich dokázali dobre realizovať potrebujete podporu. Pravidelnú podporu – žiaľ vaša činnosť (problém, ktorý riešite) je dlhodobá. Preto potrebujete pravidelnú pomoc. Už len 5€ mesačne vám umožní dlhodobo (doplňte čo uznáte za vhodné). 10€ každý mesiac pomôže… atď.. Možno prídete na vlastný spôsob. Každopádne kedy je lepší čas vysvetliť darcom, že vďaka ich pravidelnej podpore toho urobíte viac, že tá ich “bolí” menej, pretože môžu prispievať menšou sumou ale za to pravidelne?

 

4. Darovanie ako darček

Čo takto umožniť darcom, aby darovali v mene niekoho iného a aby tento čin (či certifikát, ktorý následne darcovi pošlete) mohol venovať ako vianočný dar? Nemusí to byť zrovna vychytávka typu “Skutečný dárek“, možno prídete aj na niečo menej sofistikované ale za to rýchlo uskutočniteľné …

 

5. Zmeňte svoj web

V decembri a najmä v jeho druhej polovici budú ľudia na vašu stránku chodiť nie primárne kvôli informáciám, ale kvôli darovaniu. Uľahčite im to! Zamyslite sa, ako by ste mohli zvýrazniť možnosť darovať. Zmeňte na tento čas váš web, zvýraznite možnosť darovania, použite vianočný darovací banner alebo light box (tzv. modálne okno). Vyzerá to otravne, ale funguje to! Naviac cez cookies sa dá nastaviť, aby “to” na jedného návštevníka “vyskočilo” iba raz za deň🙂

 

6. Buďte iní

Vianočné kampane sa na nás budú počas novembra a decembra valiť zo všetkých strán. Neziskovky majú výhodu, že sú iné a nesnažia sa nič predať. No keďže počet šikovných neziskoviek narastá, bude zaujímavé sledovať ako kreatívne k svojim kampaniam pristúpia. Snažte sa byť uveriteľní, autentický a ak sa to dá, tak iní. Nech sa vaša komunikácia nestratí medzi všetkými ďalšími.

logo-709ji

Vianočná kampaň VIA IURIS, na ktorú darci prispeli viac ako 1.000€

 

7. Zapojte svojich podporovateľov

Vaši podporovatelia často môžu a chcú urobiť viac ako len poslať vám peniaze, lajknuť niečo na Facebooku či podpísať petíciu. Mnohí z nich sú ochotní pre vás aktívne získavať darcov. Peer-to-peer fundraising objavujú aj slovenské organizácie a pohrali sa s nim napríklad v Plamienku, svoje skúsenosti majú aj organizátori Bielej vrany, či ľudia z Nadácie Cvernovka.

Tieto testy ukázali dve dôležité veci. Za prvé, že ľudia sú ochotní pre vás získavať peniaze a po druhé, že to funguje. Preto, čo takto vyzvať vašich podporovateľov, aktivistov či followerov, aby vám pomohli naplniť finančný cieľ na tento či budúci rok?

 

BONUS

Príďte na Seminár DARUJME.sk: Vianoce ako fundraisingová príležitosť

Príďte sa inšpirovať úspešnými kampaňami z celého sveta, zistiť možnosti využitia DARUJME.sk počas Vianoc a odborník na slovo vzatý vám ukáže ako najefektívnejšie dať vašim podporovateľom vedieť o kampani aj v predvianočnom čase, ktorý je zahltený reklamou a žiadosťami o podporu.

Stretneme sa v príjemnom prostredí kaviarne a seminár prebehne neformálnou formou, kedy budete mať dostatok priestoru na vaše otázky a prediskutovanie prípadných vašich nápadov.

DÁTUM: utorok 25.10.2017 od 14:00 do 17:00

Publikované 10. októbra 2016