DARUJME VIANOCE: Top tipy na vianočné kampane

Koncom októbra sme na webinári pre organizácie zapojené v DARUJME.sk privítali hosťa zo susednej Českej republiky, kde má darcovstvo o niečo dlhšiu tradíciu ako u nás. Lukáš Hejna vedie fundraising v Nadaci Via, kde sa stará o významných darcov a vzťahy s firemnými partnermi. Dlhodobo sa venuje online darcovstvu ako konzultant a lektor a sedem rokov stál za najväčšou online darcovskou platformou v ČR – Darujme.cz.

Lukáš pripomenul základné zásady online fundraisingu a komunikácie s darcami. S množstvom praktických príkladov nás previedol kampaňovým cyklom. Dal nám veľa užitočných tipov a podelil sa s nami o jeho bohaté skúsenosti z českého prostredia, ktoré ukázali rovnaké trendy v darcovstve ako na Slovensku.

Darcovstvo v ČR:

Darcovstvo v SR:

Grafy boli aktuálne v deň konania webinára – 21.10.2022. Momentálne celková darovaná suma cez DARUJME.sk už prekročila 20 miliónov Eur.

Vývoj online darcovstva kopíruje vývoj v celkovej oblasti e-commerce (online trhu) a je nevyhnutné, aby aj neziskovky držali krok s dobou a pustili sa naplno do online fundraisingu. Ak sa tomu vo vašej organizácii ešte bránite, musíte sa zmieriť s tým, že budete pozadu.

Ak sa vám, napriek niekoľkým pokusom, stále nedarí rozbehnúť online fundraising vo vašej organizácii, zamyslite sa, či u vás nie sú prítomné niektoré najväčšie bloky, ktoré zvyčajne bránia úspešnému fundraisingu:

  • Nízka sebadôvera v organizácii (strach požiadať o dar)
  • Krátkodobé uvažovanie (v horizonte jednotlivých projektov)
  • Podinvestovanie fundraisingu
  • Nedostatočná motivácia a výkon fundraisora
  • Interný kultúrny konflikt v organizácii


Ako teda správne začať s online fundraisingom? Zamerajte sa na Lead generation

Ak s online fundraisingom len začínate, je dôležité nastaviť si na úvod reálne očakávania a ciele. Pomôcť vám pri tom môžu medzinárodné štatistiky. Napríklad Double the Donation alebo Network fo Good.

Pri oslovovaní darcov sa skúste zamerať sa na tzv. Lead generation. Tvoria ju ľudia, ktorí prišli do kontaktu s vašou organizáciou ako spolupracovníci, dobrovoľníci alebo klienti. Môžu byť príbuznými niektorých z týchto skupín a majú s vami dobrú osobnú skúsenosť. Tiež tí, ktorí sa zaujímajú o oblasť, v ktorej vaša organizácia pôsobí a oceňujú jej prácu. V Lead generation sú aj ľudia, ktorí zatiaľ nedarovali vašej organizácii, ale spoznali vás cez newsletter, benefičné podujatie, kúpili si dobročinný kalendár a tak podobne. Oslovte ich a povedzte im, že ak vás podporia, môžete spolu dokázať ešte viac. Vašim cieľom by malo byť, aby vám ľudia darovali jednorazovo, opakovane a napokon pravidelne.

Čo je na fundraisingovej kampani najdôležitejšie?

No predsa obsah a komunikácia. Kampaň by mala trvať približne jeden mesiac (3-5 týždňov) a je nutné si naplánovať a rozložiť komunikáciu na celú túto dobu. Na internete nájdete viacero veľmi praktických schém, ako na to. Napríklad takúto.

Lukášove tipy aneb… Ako komunikovať s darcami?

  • Investujte kapacity do prehlbovania vzťahu s ľuďmi z vašej Lead generation, nie do náboru stále nových a nových neznámych kontaktov, ktoré si potom ťažšie udržíte. Cieľová skupina „široká verejnosť“ neexistuje. Pracujte s publikom, hľadajte ho online aj offline cez petície, benefičné akcie, dobrovoľníctvo a tak podobne.
  • Ak máte spustenú kampaň, musíte byť k dispozícii pre prípadné otázky darcov a odpovedať čo najskôr.
  • Pýtajte si telefónne čísla a nebojte sa telefundraisingu. Ale zvážte svoje kapacity.
  • Komunikujte s darcami pravidelne, personalizovane a vždy vtedy, keď máte čo povedať. Emaily posielajte opakovane, nie len raz na začiatku kampane a už vôbec nie len raz za rok. Identifikujte potenciálneho darcu. Požiadajte o dar. Poďakujte. Potom opäť poďakujte a následne opäť požiadajte o dar. Nespoliehajte sa na automatické ďakovné emaily, ale buďte k darcom čo naviac osobní.
  • To, či vám niekto daruje opakovane, záleží najmä od vás. Pripomínajte sa darcom a informujte ich o vašom progrese. Viete, že ľudia, ktorí podporili kampaň na začiatku, ju často podporia ešte raz pred koncom? To sú ľudia, ktorí majú o vašu tému naozaj veľký záujem.
  • Posielajte vašim kontaktom emaily, v ktorých im poviete o tom, čo sa vám podarilo a požiadate o podporu. Jedna tretina darov v online prostredí sa stane skutočnosťou vďaka emailu. Umiestnite do emailu aj na web prelink na darovaciu stránku na viacero miest. Emaily sa riadia pravidlom „3x“ – mal by obsahovať: 3x link „darovať“ na rôznych miestach, 3x poďakovanie a aspoň 3x si ho skontrolujte predtým, než ho odošlete.
  • Kampaň musí mať obsah. Ak si myslíte, že nemáte tému na kampaň, vždy môžete predsa využiť Vianoce. Pokojne komunikujte jednu kampaň aj dvakrát – aj na Giving Tuesday aj na Vianoce. Nemusíte silou mocou vymýšľať novú.

 

Vianoce: hlavná darovacia sezóna roku

To netvrdíme len tak, máme na to aj dáta. V detaile sme sa pozreli na darovanie v priebehu decembra v posledných troch rokoch cez DARUJME.sk. Darovanie v poslednom mesiaci roku má niekoľko vrcholov. Tým prvým býva Giving Tueday, ktorý tento rok pripadá na 29. novembra. Požiadať o podporu iba na začiatku decembra a už žiadosť nezopakovať alebo sa nepripomenúť, je veľká škoda. Aj na grafe vidíme, že nielen pred Štedrým dňom, ale aj pracovné dni po 2. sviatku vianočnom ľudia darujú. Oslovte ich.

Dáta o priemernej darovanej sume v decembri cez DARUJME.sk za posledné tri roky vám môžu pomôcť s nastavením súm na darovacích tlačítkach vo vašich vianočných kampaniach. Ak sa na graf pozrieme pozorne, uvidíme, že priemerná suma vo vrcholných dňoch dosahovala 60/80/120 a dokonca až 140 Eur. Nebojte sa vyšších súm a okrem 10/30/50 Eur dajte darcom na výber aj vyššie sumy 100/200 Eur. Nikoho tým neurazíte a vždy môžu darcovia vyplniť ľubovoľnú vlastnú sumu podľa svojich preferencií. Tiež z grafu vidíme, že Štedrým dňom darovanie nekončí a ľudia štedro darujú aj po sviatkoch. Myslite na to pri plánovaní vašej vianočnej kampane a pripomeňte sa darcom nielen pred, ale aj po Vianociach.

Lukáš spomenul aj niekoľko inšpiratívnych príkladov kampaní z Čiech: Nocleženka od Armády spásy, Rozsviťme hvězdu pro Hospic sv. Štěpána alebo zo Slovenska: Vagus a tiež veľmi populárne darcovské výzvy, ktoré sa u nás tešia veľkej obľube nielen medzi jednotlivcami, ale aj firmami.

Inšpirujte sa, zistite, kto sú ľudia z vašej  z vašej Lead generation, skúšajte a pustite sa do online fundraisingu. Vianoce sú vrcholná darovacia sezóna a ľudia radi podporia vašu tému, ak ich oslovíte. Držíme vám palce 😊

Ak vaša organizácia používa DARUJME.sk, celý záznam z webináru nájdete po prihlásení cez moje.darujme.sk v časti Príručka. Ak ešte nie ste v DARUJME.sk a chceli by ste byť, zaregistrovať sa môžete tu.

 

Publikované 10. novembra 2022