maxresdefault

Začínate s online fundraisingom? Toto je 5 vecí, na ktoré by ste mali myslieť.

1. Darovací formulár – základ pre úspešný online fundraising

Jedno z pravidiel znie – nikdy, pokiaľ je to čo i len trochu možné, nikdy nedovoľte darcom darovať anonymne. Vy totiž investujete energiu, časpeniaze do vášho online fundraisingu tak, aby ste darcu našli, oslovili a pritiahli ho k sebe. Ak vám darca daruje peniaze, ale vy s nimi nezískate kontaktné údaje, bola to do veľkej miery zbytočná práca. Bez nich totiž nemôžete darcovi poďakovať, informovať ho o vašej činnosti a použití daru a vybudovať si s ním vzťah. Nemáte ho ako osloviť, aby sa stal pravidelným podporovateľom. A ak ním ten milý anonym už náhodou je (rozhodol sa napr. zriadiť trvalý príkaz na úhradu), nemáte ako sa mu ozvať, ak jeho dary prestanú jedného dňa prichádzať.

Preto, majte na webe darovací formulár a naopak, nezverejňujte na svojej webstránke číslo účtu. To darcom ukážte spolu s inštrukciami na platbu až po tom, ako vám poskytnú meno a email. A samozrejme nezabudnite, že darci radi darujú kartou či používajú platobné tlačidlá, a tak im ponúknite celú škálu platobných nástrojov. Napríklad cez DARUJME.sk 🙂

cislo-uctu2

Na rozdiel od webu MAJME SRDCE ponúka ČERVENÝ KRÍŽ modernú a pohodlnú formu darovania.

2. Darovacie tlačidlo

Či už „zbierate“ darcov priamo na webe svojej organizácie, alebo na mikro stránke vášho projektu, vždy im pomôžte nájsť tlačidlo „DAROVAŤ“. Spravidla sa odporúča umiestniť tlačidlo vpravo hore. Rovnako je dôležité mať tlačidlo dostupné na každej podstránke. Ak máte možnosť voľby farby, červená sa osvedčila.

Viditeľné darovacie tlačidlo na stránke American Red Cross.

Ak píšete články alebo blogy, umiestnite tlačidlo aj na koniec článku. Napríklad tak, ako to robia Aliancia Fair-play či Transparency International

TIS-blog

3. Darovanie na jeden klik

Fajn, vieme že potrebujeme formulár a máme aj tlačidlo, ktoré naň smeruje. No čo sa stane ak naň darca klikne? Má sa dostať hneď na darovací formulár! Prekvapivo veľa organizácií však používa rôzne rozcestníky, kedy sa darca obrazne ukliká k smrti a stránku zavrie. Úmysel môže byť dobrý, napríklad ponúknuť darcom možnosť voľby medzi programami či rôznou formou podpory, no z pohľadu darcu je to doslova katastrofa.

Každým ďalším klikom zvyšujete šancu, že ho stratíte, a výberom medzi príliš veľa možnosťami ho zamotáte do úvah, čo presne má podporiť a ako. A vy sami predsa viete, že podporiť má vašu prácu a má to urobiť tu a teraz. Tak mu to nekoplikujte! Online fundraising musí byť pre darcu čo najviac jednoduchý.

Príklady nie šťastného riešenia nájdete často – sú to stránky, kde sa k darovaniu dostanete až na štvrtej stránke (ak to vôbec nájdete). Naopak dobrým príkladom je web organizácie SAVIO, kde je výber konkrétneho programu, na ktorý darca môže prispieť priamo v darovacom formulári. Inak skúste uhádnuť, čo si darci vyberú najčastejšie… Takmer 90% darcov nechalo na samotnú organizáciu, nech sama rozhodne, na aký projekt dar použije.

A ako to teda urobiť, ak chcete darcom ponúknuť rôzne formy podpory? Skúste si napríklad zvoliť jednu prioritnú a ostatné integrujte priamo do darovacieho formuláru. Napríklad takto:

web

 

4. Aktívne oslovovanie darcov

No a teraz dôležitá informácia. Aj keď máte všetko hore popísané dovedené do dokonalosti, vaša darovacia stránka nie je „hrnček var“ a sama od seba vám veľa darcov neprinesie. Všimnú si ju iba tí, ktorí na váš web zavítajú. Preto sa musíte zamyslieť nad tým, ako online podporu vašej organizácie aktívne propagovať. Toto je minimum:

  • Vložte si do päty emailu vetu typu „Podpote našu prácu ešte dnes.“ s linkom na darovaciu stránku.
  • Nastavte si na vašej facebookovej stránke tlačidlo „♥ Prispieť„.
  • Ak posielate newsletter, pridajte doň tlačidlo na podporu.
  • Budujte si okruh fanúšikov, pozývajte ľudí na váš Facebook a zbierajte emailové adresy. Táto investícia sa vám vráti v tom, že budete mať komu povedať „tu sme a potrebujeme vašu podporu“.
  • Práca neziskoviek prináša zaujímavé príbehy. Podeľte sa s nimi a píšte blogy. Na konci článku nezabudnite vložiť link či banner na podporu.
  • Propagujte svoj web. Ak idete napríklad do rádia rozprávať o vašej organizácií či akcii, ktorú pripravujete, zdôraznite že veľa zaujímavých informácií nájdu ľudia práve na vašom webe (nezabudnite povedať jeho adresu). Tak je šanca, že ľudí na stránku dostanete, zaujmete a oni vás podporia.
  • Mnoho organizácií pri svojej práci pracuje s verejnosťou. Vzdelávajú ju, oslovujú ľudí aby podporili dôležitú hromadnú pripomienku k zákonu či petíciu. Zamyslite sa, ako túto komunikáciu skombinovať aj s online fundraisingom. Prečo by človek, ktorý podporí vašu výzvu, v druhom kroku nemal mať možnosť podporiť aj vašu prácu – no tento raz finančne?
03-AI_dakujeme

Amesty ponúka po podpise petície možnosť podporovať činnosť organizácie. Dve eurá sú síce veľmi malá suma ale nápad je to skvelý.

 

5. V online priestore propagujte online darcovstvo

Tak ako by vám nenapadlo platiť predajcovi Notabene kreditkou, nepropagujte v online prostredí offline spôsoby darovania. Každé prostredie si vyžaduje špecifický prístup a ak niekto sedí za Facebookom či číta emaily je mu pohodlnejšie zaslať podporu online.

junior

V rámci zbierky Belasý motýľ oslovovali cez Facebook osobnosti svoje okolie, aby sa rovnako zapojili a prispeli. Nanešťastie sa organizátor zbierky rozhodol propagovať dvojeurovú anonymnú DMSku a nie online dar.

Naviac, na rozdiel napríklad od darcovskej SMS, nie je darca pri darovaní online obmedzovaný sumou. Namiesto 2 € cez DMS priemerný jedorazový online dar 30 €. Darca si môže zvoliť aj pravidelný dar pričom v online je to priemerne mesačne 10 €. O tom, že organizácia namiesto anonymných dvoch eur získa aj kontakt na darcu, už hovoriť ani netreba.

 

Bonus

Naša bonusová rada je veľmi jednoduchá. Všímajte si ako robia online fundraising iné organizácie. Hlavne tie veľké a skúsené, ktoré to často s darcami a ich oslovovaním naozaj vedia. Nájdete ich aj na Slovensku, no oveľa viac v Čechách a určite odporúčame pozrieť sa aj do širšieho zahraničia. Ako to robia v Charity Water, Člověku v tísni či Hnutí duha? Hľadajte, čím sa môžete inšpirovať. Je veľká šanca že to bude fungovať.

Nezabudnite využívať príležitosti v podobe rôznych seminárov a školení. Aj keď sú spravidla platené, investícia do získavania znalostí sa vždy oplatí.