04 sep Úsvit slovenského crowdfundingu
Keď sme v marci 2015 spustili StartLab.sk brali sme ho ako malú milú hračku. Dlho sme sa čudovali, prečo na Slovensku neexistuje funkčná crowdfundingová stránka. Veď „skupinové financovanie“ bolo už roky hitom nie len v USA či UK, ale aj v susednom Česku. Práve tam museli utekať mnohé slovenské projekty, ak si chceli tento koncept vyskúšať. A šli do toho aj napriek tomu, že vtedy tieto stránky fungovali iba v CZK (čo bolo komunikačne nepraktické a autori strácali kopu peňazí na výmennom kurze CZK/EUR).
Crowdfunding – Darcovstvo 2.0
Crowdfunding sa nam páčil preto, že učil ľudí otvárať sa (a svoje peňaženky) zaujímavým projektom. V rámci súťaže ReŠtart Slovensko sme pomáhali zhmotňovať inovatívne nápady, ale vždy to bolo o tom, že sme zohnali kôpku peňazí, ktoré sme potom rozdelili medzi tých najlepších. O najlepších v ReŠtarte rozhodovalo hlasovanie.
Ale hlas je len jeden klik. Hlas nie je priama participácia. Naopak, finančný príspevok vyjadruje spoluúčasť a vieru v to, že to autori dokážu. A že v tom nie sú sami. A pre autorov je to nie len záväzok (veď ma podporili stovky ľudí), ale crowdfunding ich tiež učí svoju myšlienku predávať a aktívne propagovať. Win-win 🙂
A takto vznikol StartLab.sk. Ako náš pokus o získanie podpory pre reštarťácke projekty od bežných ľudí.
Jediný na Slovensku
Paradoxne, mesiac pred jeho spustením sa objavila prvá súca stránka Marmeláda.sk. Rozbehla sa dobre, ale žiaľ, na dobehnutie do cieľa to nestačilo. A tak po 30tich mesiacoch od jeho spustenia zostal StartLab na Slovensku jediný. Dodnes (9/2017) sa na ňom prezentovalo vyše 110 projektov, a tie úspešné, si rozdelili viac ako 300.000 euro.
Po roku sa z „hračky“ stal vážny nástroj. Uvedomili sme si to po prvom úspešnom nie-neziskovkárskom projekte Cesta na svet. Svet nás objavil. No hravosť sme si zachovali. Experimentovali a experimentujme s rôznymi konceptami pričom najviditeľnejšie sú dve možnosti financovania (fixný a flexibilný) a možnosť tzv. matchingu, teda nájdenie si partnera, ktorý bude znásobovať získané dary toho ktorého projektu.
Spoločensky prospešné projekty
Dnes na StartLabe môžete vidieť rôzne projekty. Klasický crowdfunding, tak ako ho poznáme na Kickstarteri či Indiegogo, je hlavne o rôznych inovatívnych produktoch. My, keďže sme neziskovkári, sa špecializujeme hlavne na projekty so spoločenskou pridanou hodnotou. Projekt musí pozitívne posúvať spoločnosť ďalej. Môže ísť o novú aplikáciu riešiacu spoločenský problém, o podporu spisovateľov, hudobníkov či hercov. Nájdete tu projekty autorov výučbových či interaktývnych stolových hier, novinárske projekty a čoraz viac mimovládiek.
Tie StartLab využívajú pre svoje konkrétne projekty, kedy kampaň na ich podporu chce byť iná ako „len“ klasický apel na podporu. Pre niektoré organizácie predstavuje kampaň na StartLabe okrem zdroja financií aj zdroj kontaktov (leads generation). Je to pestré, a tak to má byť.
My sa tešíme, že popri DARUJME.sk je Startlab.sk druhým projektom, ktorý rozhýbal darcov aj autorov k aktivite. Veď víziou CPF, nositeľa týchto projektov, je aktívne prispievať k rozvoju a kultivácii darcovstva na Slovensku. Tak crowdfundujme! 🙂
26. septembra - Seminár: Crowdfunding pre neziskovky