December, mesiac štedrosti a rekordov

December. Čas Vianoc, rodinnej pohody, ale aj obdobie, keď sa neziskové organizácie môžu oprieť o to najlepšie, čo v nás ľuďoch je – o štedrosť. Pre mnohé organizácie je to kľúčový mesiac roka. Mesiac, keď:

  • darcovia otvárajú svoje srdcia (a peňaženky) viac než inokedy,
  • dary sú nielen častejšie, ale aj štedrejšie,
  • a najviac nových darcov si nastavuje pravidelné príspevky, čím podporujú udržateľnosť projektov.

 

December 2024 nebol výnimkou – práve naopak. Bol to mesiac rekordov! Na platforme DARUJME.sk sa podarilo vyzbierať neuveriteľných 1 153 067 €, čo je o 26 % viac ako pred rokom.  Dokonca sa stal 3. najúspešnejším mesiacom v histórii DARUJME.sk od roku 2012. Tento úspech dokazuje, že online fundraising je nevyhnutným nástrojom pre každú neziskovku, ktorá chce rásť a napĺňať svoje poslanie.

Prečo darovaná suma narástla?

Rekordný december nebol náhodný. Za týmto úspechom stojí tvrdá práca organizácií, ich premyslená komunikácia s darcami a jasný fokus na fundraisingové kampane. Medzi hlavné faktory patria:

1. Premyslené kampane
Mnohé organizácie si starostlivo v dostatočnom predstihu premysleli nielen kreatívu kampane, ale aj stratégiu oslovovania darcov.

2. Práca s databázami darcov
Viacnásobné newslettre, príbehy a aktuality posielané existujúcim (aj bývalým) podporovateľom ešte viac vtiahli darcov do tém, ktorým sa organizácie venujú.

3. Spolupráca s firmami
Firemné darcovské výzvy napr. ESET, vianočné večierky alebo priama podpora od firiem pomohli vyzbierať vyššie sumy.

4. Zameranie na pravidelné dary
Zvýšené náklady v dôsledku konsolidačného balíčka budú mať aj mimovládne organizácie. Niektoré si spravili darovacie stránky s informáciou koľko pravidelných darcov ich už podporuje. Viaceré organizácie však tohto roku priamo oslovili svojich aktuálnych pravidelných darcov a poprosili ich o zvýšenie pravidelného daru. A výsledky ukázali, že mnohí darcovia naozaj zareagovali pozitívne. Využili na to aj našu novú funkciu – Konto darcu, v ktorom si môžu darcovia sami upravovať svoje dary cez kartu.

5. Podpora v médiách a na sociálnych sieťach
Predvianočné kampane organizácií sme aj my z DARUJME.sk aktívne podporovali na sociálnych sieťach alebo v tematických článkoch ako napr. pre Denník N.

6. „Last Minute Vianoce“
Povzbudzovali sme organizácie, aby nevypustili  záver roka a oslovili svojich podporovateľov. Praktické tipy na fundraising v predvianočnom období si osobne vypočuli účastníci nášho seminára „Last Minute Vianoce“.  Tešíme sa, že telefóny u nás intenzívne vyzváňali celé týždne – sme tu pre vás vždy keď sa potrebujete poradiť.

 

Chcete vedieť, ktoré kampane zažiarili? 

Na DARUJME.sk získali na Vianoce dary stovky organizácií. Tu je niekoľko kampaní, ktoré nás zaujali:

  • OZ Vagus tradične spustilo zimnú kampaň Zima.vagus.sk, aby upozornili na ľudí, ktorí často nemajú ani len na jedno základné jedlo denne.  Aj vďaka štedrým darcom bude môcť Vagus aj v ďalšom roku pomáhať ľuďom bez domova.
  • Zdravotným klaunom z OZ Červený nos – Clowndoctors a hlavne deťom, ktorým spríjemňujú čas v nemocniciach prišli tieto Vianoce na pomoc s fundraisingom rozprávkové postavičky – princ Bajaja, Červená čiapočka aj Lomidrevo.
  • WWF Slovensko poňalo minulú zimu naozaj originálne. V ich kampani si divoké zvieratá balili kufre alebo sa ocitali na gauči v obývačke – pretože prišli o svoje domovy. Kreatívne vizuály a možnosť získať certifikát alebo plyšového rysa pod stromček inšpirovali ľudí k darom na ochranu prírody.

 

Online Vianoce offline

V predvianočnom období mnohé organizácie využili terminály DARUJME.sk na získavanie darov cez kartu vo svojich stánkoch či na vianočných večierkoch firiem. Stačilo priložiť platobnú kartu a dar bol na svete – jednoducho a efektívne. A darcovia ocenili, že nemusia dávať dar v hotovosti a môžu si ju ušetriť do iných stánkov.

Zdroj: Seniori v pohybe

Inšpirácie zo StartLabu

Rekordy nepadali iba na DARUJME.sk. Naša sesterská platforma StartLab priniesla v decembri taktiež niekoľko výnimočných kampaní:

  • Nadácia Zastavme korupciu – ponúkla podporovateľom originálne odmeny a získala vyše 17 tisíc eur na svoju činnosť.
  • ZOMRI – množstvo fanúšikov populárnej satirickej stránky si vybralo knihu o segedíne alebo jednoducho len tak podporili činnosť ZOMRI.
  • Vražedné psyché – Najúspešnejšia kampaň v histórii StartLabu na spoločenskú hru od tvorcov populárneho podcastu získala 110 tisíc eur.

Pozrite si aj prehľad TOP 3 crowdfundingových príbehov roku 2024 na StartLabe.

A teraz hurá na 2 % kampane!

December je za nami, no práca neziskoviek pokračuje. Nastupuje obdobie kampaní na 2 %, ktoré predstavujú ďalšiu obrovskú príležitosť na podporu dôležitých projektov. Nezabúdajte však pri tom na vašich darcov a prečítajte si článok Ako sa kvôli 2 % nevykašlať na ostatných darcov.

Darcovia stoja pri vás celý rok

Rekordný december 2024 opäť dokázal, že online fundraising nie je len doplnkom, ale absolútnou nevyhnutnosťou pre každú mimovládku. Inšpirujme sa týmto úspechom a dajme si novoročné predsavzatie, že so svojimi darcami budeme komunikovať celoročne, nielen na Vianoce💖