Ako sa kvôli 2 % nevykašlať na ozajstných darcov

Áno, 2 % z daní sú dôležité. Podľa posledných dostupných údajov v roku 2020 neziskovky vďaka nim získali vyše 53 miliónov Eur.

Nasledujúce týždne a mesiace budete oslovovať ľudí a firmy, aby svoje percentá z daní venovali práve vám. Vytvoríte si k 2 % kampaň, vizuál, video, sekciu na webe. Na svoje stránky si umiestnite k 2 % veľký banner, budete o nich masívne hovoriť na sociálnych sieťach a v newslettroch. Šikovné neziskovky oslovia aj svojich „offline podporovateľov“ listovými zásielkami s už predvyplnenými tlačivami. To je všetko v poriadku a určite v tom pokračujte, ak vám to prináša želané výsledky.

…tento blog je o pripomenutí, že človek vie venovať svoje 2 % z dane iba raz za rok jednej organizácii, ale finančne podporovať neziskovky môže nespočetnekrát… 

Niekedy však v tomto dvojpercentnom ošiali zájdeme tak ďaleko, že na týždne či mesiace úplne zabudneme na klasické finančné darcovstvo. Jediné, čo vidíme sú 2 % a na to zameriame všetky možné kapacity seba aj svojich kolegov.

Facebook zaplavia statusy o tom, ako „2 % pomôžu na 100 %“.  V newslettroch či na webe nahradí veľké výrazné tlačidlo „PODPORTE NÁS“ nové s textom „VENUJTE NÁM 2 % Z DANE„. Bude dokonca problém nájsť možnosť klasickej finančnej podpory. Tá nezriedka na čas záhadne zmizne…

Ľudia môžu dať 2 % iba jednej organizácií. Ak sa pre ňu už raz rozhodli (napr. občianske združenie pri materskej škôlke ich detí), môžete sa snažiť koľko chcete, asignácia sa rozdeliť nedá.

No prečo by popri dvoch percentách pre organizáciu X nemohol niekto dať finančný dar organizácií Y? A čo ľudia, ktorí 2 % darovať nemôžu? Rodičia na materskej/rodičovskej, penzisti, študenti či ľudia, ktorí dane platia na Cypre či na Bahamách. Dokonca sú aj ľudia, ktorých výška 2 % nedosahuje ani 2-ciferné číslo, no inou formou by vám darovali radi.

Pritom čísla hovoria jasne. Mesiace marec a apríl sú, čo sa darovanej sumy týka, najúspešnejšími v prvej polovici kalendárneho roka. A to dlhodobo!

Tu je teda niekoľko tipov, ktoré nám môžu pomôcť nezabudnúť na klasických darcov:

1. Komunikujme darovanie peňazí a podporu cez 2 % spoločne

Prečo darcom na webe, newslettri, online reklame či pokojne aj na billboarde neponúknuť možnosť vybrať si, ako podporiť vašu prácu? Keď už investujete peniaze do propagácie, nezužujte si cieľovú skupinu iba na tých, ktorí môžu 2 % poukázať a z nich na tých, čo sa ešte sa nerozhodli komu?

Oslovte ľudí, s ktorými rezonuje vaša téma, zapojte ich do vašej práce a rozhodnutie, či vám dajú 2 % alebo vás podporia priamo finančne nechajte na nich.

2. Myslime na tých, čo 2 % už darovali inej organizácií, no radi by podporili aj vás

Ak sa rozhodnete, že sa v prvých troch mesiacoch roka pri každom načítaní vašej stránky objaví najskôr pútavý dvojpercentný banner „AKO NÁM VENOVAŤ 2 %“, vložte tam pre ostatných aj link „alebo nás podporte priamo finančne“.

Každá kampaň má mať koniec. Nezabudnite banner na vašom webe vypnúť, keď to už nebude aktuálne. V auguste vám už nikto 2 % nedaruje, aj keby chcel.

3. Od 2 % k pravidelnému darcovstvu

Myslite na to, že aj dvojpercentná kampaň sa dá využiť na získanie kontaktov ľudí so záujmom o vašu prácu a tému. Umožnite ľuďom, aby vám zanechali emailovú adresu a zaraďte ich do vašej databázy. Rozmýšľajte o nich ako o nádejných podporovateľoch vašej organizácie, ktorých môžete v budúcnosti kontaktovať bez ohľadu na daňové obdobie.

4. Starajte sa o svojich darcov

Množstvo neziskoviek sa postupne zlepšuje v marketingu, fundraisingu a komunikácii s darcami. Preto sú často schopné vyzbierať peniaze od darcov v podobnej či dokonca vyššej sume ako z 2 %. A čo viac – budujú si so svojimi darcami vzťah, ktorý často vyústi do pravidelnej podpory. Preto nezabudnite na hodnotu klasického darcovstva aj počas svojich dvojpercentných kampaní.

A možno práve vďaka tomu budete iní – kým každý bude točiť mantru o dvoch percentách, vy budete oslovovať všetkých darcov.

P.S.: Vedeli ste, že 2 % sa píšu vždy s medzerou?

 

Aktualizované 24. januára 2022