Ako sa kvôli 2 % nevykašlať na ostatných darcov

Áno, 2 % z daní sú dôležité. Podľa posledných dostupných údajov v roku 2023 neziskovky vďaka nim získali viac ako 70 miliónov Eur.

Nasledujúce týždne a mesiace budete oslovovať ľudí a firmy, aby svoje percentá z daní venovali práve vám. Vytvoríte si k 2 % kampaň, vizuál, video, sekciu na webe. Na svoje stránky si umiestnite k 2 % veľký banner, budete o nich masívne hovoriť na sociálnych sieťach a v newslettroch. Šikovné neziskovky oslovia aj svojich „offline podporovateľov“ listovými zásielkami s už predvyplnenými tlačivami. To je všetko v poriadku a určite v tom pokračujte, ak vám to prináša želané výsledky.

…tento blog je o pripomenutí, že človek vie venovať svoje 2 % z dane iba raz za rok jednej organizácii, ale finančne podporovať neziskovky môže nespočetnekrát, dokonca aj pravidelne. 

Niekedy ľudí v organizáciách pohltí tento dvojpercentný ošiaľ natoľko, že na týždne či mesiace úplne zabudnú na klasické finančné darcovstvo. Sústredíte sa na 2 % a na to zameriate všetky možné kapacity seba aj svojich kolegov.

2 percentá budú všade. Sociálne siete zaplavia statusy a videá, sponzorované príspevky.  V newslettroch či na webe nahradí veľké výrazné tlačidlo „PODPORTE NÁS“ nové s textom „VENUJTE NÁM 2 % Z DANE„. Bude dokonca problém na webe organizácie nájsť možnosť klasickej finančnej podpory. Tá nezriedka na čas záhadne zmizne…

Ľudia môžu dať 2 % iba jednej organizácií. Ak sa pre ňu už raz rozhodli (napr. občianske združenie pri materskej škole ich detí), môžete sa snažiť koľko chcete, asignácia sa rozdeliť nedá.

No prečo by popri dvoch percentách pre MŠ svojich detí nemohol niekto dať finančný dar vašej organizácií? A čo ľudia, ktorí 2 % darovať nemôžu? Rodičia na materskej/rodičovskej, penzisti, študenti či ľudia, ktorí dane platia na Cypre či na Bahamách. Dokonca sú aj ľudia, ktorých výška 2 % nedosahuje ani 2-ciferné číslo, no inou formou by vám darovali radi.

Čísla nám v DARUJME.sk hovoria jasne. Mesiace marec a apríl sú, čo sa darovanej sumy týka, najúspešnejšími v prvej polovici kalendárneho roka. A to dlhodobo!  Pozrite sa na graf nižšie s údajmi o bežnom darovaní počas roka  –  odpočítali sme výrazné nárazové dary (pomoc pri tornáde na Morave, výbuch v Libanone, vojna na Ukrajine, zemetrasenia v Turecku, Sýrii a Maroku či zničenie priehrady na Ukrajine). Graf so všetkými darmi nájdete tu.

graf na bežnú činnosť organizácií DARUJME.sk 2023

Tu je teda niekoľko tipov, ktoré vám môžu pomôcť nezabudnúť na klasických darcov:

1. Komunikujte darovanie peňazí a podporu cez 2 % spoločne

Prečo darcom na webe, newslettri, online reklame či pokojne aj na billboarde neponúknuť možnosť vybrať si, ako podporiť vašu prácu? Keď už investujete peniaze do propagácie, nezužujte si cieľovú skupinu iba na tých, ktorí môžu 2 % poukázať a z nich na tých, ktorí sa ešte sa nerozhodli komu ich pošlú.

Oslovte ľudí, ktorým záleží na vašej téme, zapojte ich do vašej práce a rozhodnutie, či vám dajú 2 % alebo vás podporia priamo finančne, nechajte na nich.

2. Myslite na tých, čo 2 % už darovali inej organizácií, no radi by podporili aj vás

Ak sa rozhodnete, že sa v prvých troch mesiacoch roka pri každom načítaní vašej stránky objaví najskôr pútavý dvojpercentný banner „VENUJTE NÁM 2 %“, vložte tam pre ostatných aj link na darovaciu stránku napr. s textom  „alebo nás podporte priamo darom“.

Každá kampaň má mať koniec. Nezabudnite banner na vašom webe vypnúť, keď to už nebude aktuálne. V auguste vám už nikto 2 % nedaruje, aj keby chcel.

3. Od 2 % k pravidelnému darcovstvu

Myslite na to, že aj dvojpercentná kampaň sa dá využiť na získanie kontaktov ľudí so záujmom o vašu prácu a tému.  Umožnite ľuďom na svojom webe, aby vám zanechali emailovú adresu a zaraďte ich do vašej databázy. Rozmýšľajte o nich ako o nádejných podporovateľoch vašej organizácie, ktorých môžete v budúcnosti kontaktovať bez ohľadu na daňové obdobie.

4. Starajte sa o svojich darcov

Množstvo neziskoviek sa postupne zlepšuje v marketingu, fundraisingu a komunikácii s darcami. Preto sú často schopné vyzbierať peniaze od darcov v podobnej či dokonca vyššej sume ako z 2 %. A čo viac – budujú si so svojimi darcami vzťah, ktorý často vyústi do pravidelnej podpory. Preto nezabudnite na hodnotu klasického darcovstva aj počas svojich dvojpercentných kampaní.

P.S.: Vedeli ste, že 2 % sa píšu vždy s medzerou?

 

Aktualizované 26. januára 2023