2percenta5

Ako sa kvôli 2 % nevykašlať na ozajstných darcov

Áno, 2 % z daní sú dôležité. Podľa čerstvých údajov minulý rok neziskovky vďaka nim získali rekordných 61,6 milióna euro.

Asi si ešte spomeniete, že dve percentá nahradili daňovú motiváciu, kedy bolo možné časť peňazí darovaných z vlastého odpočítať zo základu dane. Našťastie „daňový odpočet“ nie je ani zďaleka hlavnou motiváciou k darcovstvu a jeho zrušenie pravdepodobne neuškodilo. Ľudia totiž peniaze venujú hlavne pre to, lebo chcú pomôcť.

Ale naspäť k tomu, čo chcem povedať. Tento blog je totiž o pripomenutí, že človek vie venovať svoje 2 % z dane iba raz za rok, ale finančne podporiť neziskovky dokáže nespočetne krát.

Nasledujúce týždne a mesiace budeme oslovovať ľudí a firmy, aby svoje percentá z daní venovali práve nám. Internetom budú lietať emaily s výzvami, Facebook, Google a mediálne weby zaplavia dvojpercentné reklamy, dokonca sa objavia aj spoty v rádiách či nejaký ten billboardík. Šikovné neziskovky oslovia aj svojich „offline podporovateľov“ listovými zásielkami s už predvyplnenými tlačivami. K dispozícii bude dokonca aj táto šikovná daňová appka (odporúčame).

 

…tento blog je o pripomenutí, že človek vie venovať svoje 2 % z dane iba raz za rok ale finančne podporovať neziskovky nespočetne krát… 

 

Niekedy však v tomto dvojpercentnom ošiali zájdeme tak ďaleko, že na týždne či mesiace úplne zabudneme na klasické finančné darcovstvo. Jediné, čo vidíme sú 2 %.

Facebook zaplavia statusy o tom, ako „vaše 2 % pomôžu na 100 %“.  V našich newslettroch či na webe nahradí veľké výrazné tlačidlo „PODPORTE NÁS“ nové s textom „VENUJTE NÁM 2 % Z DANE„. Bude dokonca problém objaviť možnosť klasickej finančnej podpory. Tá nezriedka na čas záhadne zmizne…

Áno, áno. Kampaň robiť treba. O darcov zabojovať tiež, ale… Ľudia môžu dať 2 % iba jednej organizácií. Ak sa pre ňu už raz rozhodli (napr. občianske združenie pri materskej škôlke ich detí), môžete sa snažiť koľko chcete, asignácia sa rozdeliť nedá.

No prečo by popri dvoch percentách pre organizáciu X nemohol niekto dať finančný dar organizácií Y? A čo ľudia, ktorí 2 % darovať nemôžu? Rodičia na materskej/rodičovskej, penzisti, študenti či ľudia, ktorí dane platia na Cypre či na Bahamách 🙂

Pritom čísla hovoria jasne. Mesiac marec je, čo sa darovanej sumy týka, najúspešnejším mesiacom v prvej polovici kalendárneho roka. A to dlhodobo!

 

Tu je teda niekoľko (možno trochu uletených) tipov, ktoré nám môžu pomôcť nezabudnúť na klasických darcov:

1. Komunikujme darovanie peňazí a podporu cez 2 % spoločne

Prečo darcom na webe, newslettri, online reklame či pokojne aj na billboarde neponúknuť možnosť vybrať si, ako podporiť našu prácu? Veď, keď už investujeme peniaze do propagácie organizácie, načo zužovať cieľovú skupinu iba na tých, ktorí môžu 2 % poukázať a z nich na tých, čo sa ešte sa nerozhodli komu?

Prečo celú skupinu ľudí, ktorých by mohla naša činnosť zaujať, radšej nepriviesť na náš web (či mikrostránku), nepovedať im, ako dôležitá je práca ktorú robíme a neponúknuť im (v tomto čase) dve hlavné formy podpory, teda finančný dar a 2 %?

2. Myslime na tých, čo 2 % už darovali inej organizácií, no stále nám môžu chcieť pomôcť

Rozvinutie myšlienky z bodu 1. – ak už sa rozhodneme, že sa v tomto období pri načítaní stránky objaví najskôr pútavý dvojpercentný banner, prečo pod veľké tlačidlo „AKO NÁM VENOVAŤ 2 %“ nedať link „alebo podporte nás priamo finančne“?

3. Od 2 % k pravidelnému darcovstvu

Otázka – Dala by sa dvojpercentná kampaň využiť na získavanie kontaktov záujemcov o našu prácu? Ak áno, ako? Presnú odpoveď nemáme, pretože možností ako na to je viac. Napríklad ponúknuť zaslanie všetkých potrebných dokumentov na email? Či nejaký druh aplikácie, ktorý podporovateľovi pomôže z vyplnením formulárov a umožní získanie kontaktných údajov? Alebo nejaká „odmena“ či pridaná hodnota za to, že nám zanechajú emailovú adresu? Riešenie necháme otvorené, no myšlienka „dvojsečnosti“ dvojpercentnej kampane, kedy popri komunikovaní podpory získame aj kontaktný údaj, nemusí byť márna…

4. Sú 2 % darom?

Povedzme si to priamo. Sú vôbec tie 2 % darom? Veď sú to prachy, ktoré by normálne išli štátu a ten by za ne vedel urobiť napríklad… no dobre, sem sa nepúšťajme 🙂

Pravdou však je, že venovať 2 % nejakej neziskovke v zásade darcovstvo nie je. Darcu to nijako „nebolí“, teda okrem tých otravných papierovačiek. Naozajstné darcovstvo je o tom, že sa rozhodnem namiesto piva, kávičky či nového obalu na môj skvelý ajfón peniaze „investovať“ do pomoci iným či do riešenia problému, ktorý ma zaujíma. Otázka je, nakoľko sú naši darci schopní takúto úprimnosť oceniť… Napríklad tým, že Vám popri 2 % zašlú aj naozajstný dar? Ak je toto presne vaša cieľovka (môj tip – darci okolo Truc Sphérique by toto mohli vstrebať), skúste k podstránke k 2 % (tam, kde si nájdu všetky potrebné údaje a formuláre) prihodiť aj darovacie tlačidlo s drzým komentárom „A teraz nám venujte naozajstný dar“ 🙂

5. Business as usual…

Niekoľko hodín som sa vŕtal v tabuľke s názvami neziskoviek a sumami, ktoré v roku 2016 získali z 2 %. Našiel som niekoľko desiatok takých, ktoré z online darov z DARUJME.sk získali buď veľmi podobnú, ak nie väčšiu sumu, ako zo samotných 2 %.

Veľká škoda, že Finančná správa nedelí celkovú sumu na tú, získanú od právnických, a samostatne od fyzických osôb. Bola by to zaujímavá analýza. No ale čo som tým chcel povedať? Asi to, že sú neziskovky, ktoré sú schopné vybrať peniaze od darcov v podobnej či vyššej sume, ako z 2 %. Preto nezabudnite komunikovať hodnotu klasického darcovstva aj počas svojich dvojpercentných apelov.

A možno práve vďaka tomu budete iní – kým každý bude točiť mantru o dvoch percentách, vy budete oslovovať (pravidelných) darcov.

 

 

Igor Polakovič
zakladateľ DARUJME.sk

P.S.: Vedeli ste, že 2 % sa píšu vždy s medzerou? Ja nie!