18 nov TOP tipy zo seminára – Vianočná kampaň Last Minute
Je vhodné robiť pred Vianocami kampaň a žiadať podporu od darcov? Nerobia to teraz všetci? Aj takéto obavy odzneli na nedávnom seminári pre organizácie v DARUJME.sk.
Ak iba jednu kampaň počas roka, tak práve v období Vianoc
My to vieme jednoznačne. Ak by ste mali osloviť darcov raz za rok, tak nech je to práve v predvianočnom čase. Ľudia sú teraz vo všeobecnosti ochotnejší darovať a radi podporia zmysluplné veci.
Aby ste si nemysleli, že sú to len naše pocity a dojmy, máme na to aj dáta. Toto je vývoj darov od vzniku DARUJME.sk doteraz. Graf je bez katastrof, ktoré znamenali nárazový nárast darcovstva – vojna na Ukrajine, zemetrasenie v Turecku a Sýrii, tornádo na Morave a iné.
Darcovia podporujú organizácie počas celého roka, no v posledných 5-6 týždňoch roka je ich podpora tradične najvyššia. Pre vašu organizáciu je to príležitosť, ktorú by ste si nemali nechať ujsť. Aj keď vás určite čaká ešte množstvo koncoročných aktivít, nezabúdajte na svojich darcov. Poďakujte im za doterajšiu podporu, informujte ich o spoločných úspechoch a ponúknite im možnosť vás opäť podporiť.
Aká by mala byť vianočná kampaň? Kľudne aj nevianočná
Výhodou záveru roka je, že nepotrebujete špeciálnu vianočnú tému ani kampaň. Jednoducho oslovte darcov s tým, čo robíte a pozvite ich, aby sa pridali k vám a podporili vaše aktivity.
Ak viete, že vám niečo už roky funguje, nevymýšľajte stále nové kreatívne kampane. Pokojne sa môžete darcom pripomenúť aj s vašou celoročnou darovacou stránkou.
Viaceré organizácie začnú od novembra komunikovať rokmi overenú tému. Pekným príkladom je Človek v ohrození a ich Skutočný darček. Inšpirujte sa a popremýšľajte, či aj vo vašej organizácii neviete vymyslieť nejakú formu obdarovania darcov. Môže to byť napríklad vo forme ďakovného certifitátu s personalizovaným venovaním.
Oslovte firmy
Máte kontakt na firmy? Kontaktujte ich a ponúknite im, že by ste im radi pomohli v rámci predvianočných aktivít. Niektoré organizácie boli takto súčasťou kvízov alebo ako hostia vo firmách prezentovali svoju prácu. Spojte to s firemnou výzvou a firma tak spolu so svojimi zamestnancami podporí vaše aktivity. Viac o tom, ako zapojiť firmy, si prečítate tu.
Ako na Giving Tuesday?
Dobrou príležitosťou, s čím osloviť firmy je aj Giving Tuesday. Práve pre tento deň si viaceré firmy vytvárajú pre neziskovky firemné výzvy.
Tento rok pripadá Giving Tuesday na 3. decembra. Rozmýšľate, ako to uchopiť a či robiť ešte ďalšiu kampaň špeciálne pre Giving Tuesday? Naše odporúčanie je jasné. Ak máte pripravenú vianočnú alebo zimnú kampaň, použite ju aj v GT. Ak nemáte, oslovujte darcov na GT aj na Vianoce s vašou bežnou kampaňou (darovacou stránkou). Na dátach v DARUJME.sk vidíme, že Giving Tuesday každý rok viac a viac splýva s vianocami a darovaná suma v tento deň nie je výrazne iná ako iné dni v predvianočnom čase. Preto berte Giving Tuesday ako dobrý aktualizačný moment hovoriť o možnosti podporiť vašu organizáciu a oslovte firmy.
Štedrým dňom to nekončí!
Požiadať o podporu iba na začiatku decembra a už žiadosť nezopakovať alebo sa nepripomenúť, je veľká škoda. Aj na grafe vidíme, že nielen pred Štedrým dňom, ale aj pracovné dni po 2. sviatku vianočnom ľudia darujú. Oslovte ich.
Naplánujte si komunikáciu s darcami a verejnosťou na celé zimné obdobie. Začnite koncom novembra, využite Giving Tuesday 3. decembra, v priebehu decembra sa pripomínajte, pred Vianocami opäť a naplánujte si jeden mail aj na 27.12. Neustále ďakujte, pochváľte sa, čo sa podarilo v končiacom roku aj vďaka darcom a vyzvite ich na podporu. Poprajte im pekné sviatky a krásny nový rok.
Upracte si v komunikácii
Neviete, kde v komunikácii začať? Urobte si poriadok.
WEB
- Viditeľné darovacie tlačidlo
- Keď kliknem DAROVAŤ, darujem
- Aktuálna darovacia stránka
- Jasné call-to-action
- Výzva darovať na viacerých miestach
- Merajte, testujte a nebojte sa meniť
- Zjednodušujte
SOCIÁLNE SIETE
- V profile prelink na darovaciu stránku
- V postoch call to action + prelink
- Autenticita
- 3-4 príspevky týždenne
- Nebojte sa reklamy
- Využívajte reels a stories
- Označujte spolupracovníkov, donorov, firmy
- Nezabudnite na FB, IG, LI, YT, TikTok, ale prioritizujte
- Všetci v organizácii jednotný podpis
- Dajte si prelink na podporu do podpisu
- Poďakujte osobne veľkým darcom a pripomeňte sa im
- Odpovedajte ihneď
O svoje skúsenosti sa podelili aj hostky z organizácií Koľko Lásky o.z. a Depaul Slovensko
Jana Galatová a Silvia Slobodová z Koľko Lásky o.z. hovorili o tom, ako začať s fundraisingom bez skúseností a rozpočtu na marketing, a ako využívať sociálne siete a autenticitu. Zdôraznili, že dôležité je začať a postupne budovať databázu kontaktov a newslettrov.
Dominika Uhlárová a Barbora Kitko z Depaul Slovensko zase zdieľali svoje skúsenosti so zimnými kampaňami a spoluprácou s reklamnými agentúrami. Hovorili o tom, čo im fungovalo a nefungovalo v rámci zimných kampaní, ako komunikovali s darcami a ako prepojili zimné kampane s ďalšími fundraisingovými aktivitami.
Čo na seminár hovoria účastníci?
„Všetko bolo pekne namixované, mám veľmi rada svižné prezentácie, kde je veľa praktických rád a odporúčaní. Čo pre mňa osobne zarezonovala – venovať sa týmto kampaniam, dôsledne komunikovať, veľmi zaujímavá rada bola aj využitie času po 24. decembri.“
„Zapamätal som si najmä predpoklady úspešnej kampane, čo bráni úspechu, tipy a triky, napríklad nezačínať na nule, rozdeliť si kampaň na fázy. Ste skvelé, držím Vám prsty! :)“
„Páčila sa mi hutnosť, výborný výber praktických informácii dobre motivovanie.“
„Odzneli konkrétne tipy k vianočnej kampani, na čo si dávať pozor, informácie a štatistiky o darovaní počas roka. Ďakujeme, že to pre nás robíte :)“
„Páčilo sa mi, keď sa dievčatá z Koľko lásky podelili s nami o ich úspechy/neúspechy a mohli sme to vidieť na reálnom príklade, že to nebola iba teória. Skvelá prezentácia!“
„Ďakujem, že som mohla prísť, bol to môj prvý seminár a hodnotím ho veľmi pozitívne! Určite prídem aj nabudúce.“
Seminár sme tentokrát nenahrávali, ale ak ste ho nestihli, nezúfajte 😊
Prezentáciu za DARUJME.sk nahrala Lenka s Ivanou aj ako video. Je dostupné všetkým používateľom z organizácií v DARUJME.sk po prihlásení cez moje.darujme.sk v časti Príručka – Videá. Okrem neho tam nájdete aj mnohé ďalšie užitočné videá.
Všetky tieto tipy môžete pri vašich kampaniach využívať aj vy, inšpirujte sa. Ak by ste mali akékoľvek otázky alebo mali nápad na kampaň a chceli sa poradiť, môžete si s nami dohodnúť online konzultáciu – stačí si vybrať vhodný čas.
Publikované 18. novembra 2024