01 Apr TOP tipy zo seminára: Ako na krátkodobé kampane?
Máme veľkú radosť, že na minulotýždňovom seminári „Ako na úspešné krátkodobé kampane?“, ktorý sme vytvorili pre organizácie v DARUJME.sk, bolo opäť plno. Naša hostka Nicole Slašťanová z Nadácie Zastavme korupciu nechala prítomných nazrieť do (nielen) fundraisingových procesov v organizácii, ktorá sa minulý rok vyšvihla medzi top organizácie v našom darcovskom systéme.
Seminár priniesol množstvo praktických tipov, ktoré môžu neziskovky využiť pri plánovaní kampaní. Nicole zdôraznila, že úspech Nadácie Zastavme korupciu stojí na pevných hodnotách a jasnej misii, ktoré sa premietajú do každodennej práce aj komunikácie s darcami.
Aké sú kľúčové prvky úspešného fundraisingu v Nadácii Zastavme korupciu?
Komunikácia
„Efektívna komunikácia je kľúčová v každej kampani. Kombinuje rôzne kanály a formy, aby oslovila čo najširšie publikum a motivovala k akcii. Po kampani je dôležitá komunikácia s darcami podľa typu podpory a poďakovanie za ich príspevok.“, podelila sa s prítomnými Nicole.
Manažment databázy kontaktov
Základom je kvalitná databáza – a jej pravidelná údržba. Zber dát, ich analýza, segmentácia darcov a automatizovaná komunikácia cez newsletter umožňujú cielenejší a efektívnejší prístup. Personalizovaná komunikácia má väčší dopad než hromadné rozosielky.
Rutina
Newsletter je ako pravidelná malá kampaň. Nicole v newslettri informuje o kauzách a úspechoch – výsledkoch práce nadácie. Buduje dôveru a transparentnosť. Mobilizuje ľudí k zapojeniu a posilňuje komunitu podporovateľov.
Personalizované poďakovanie
Darcovia si zaslúžia individuálny prístup. Poďakovanie darcom nad 100 € osobným emailom či telefonátom výrazne zvyšuje ich lojalitu. Prvodarcov poteší uvítací email a možnosť zdieľať, čo ich motivovalo darovať.

Na seminároch naživo nás najviac baví, keď sa rozprúdi diskusia a prítomní si vymieňajú skúsenosti navzájom.
Od čoho závisí úspešnosť krátkodobých kampaní?
1. Jasný a naliehavý cieľ
Každá krátkodobá kampaň by mala mať jasne definovaný cieľ, ktorý je naliehavý a merateľný. Apel na urgentnosť zvyšuje motiváciu konať.
2. Silný príbeh a emocionálna výzva
Príbeh kampane by mal zdôrazňovať, prečo je podpora dôležitá práve teraz. Osobné svedectvá, fotografie a videá zvyšujú emocionálnu angažovanosť potenciálnych darcov. Príbeh by mal byť autentický a rezonovať s hodnotami darcov.
3. Cielená a intenzívna komunikácia
Úspešná kampaň vyžaduje viackanálovú komunikáciu cez e-maily, sociálne siete a web. Časté aktualizácie udržiavajú záujem a motivujú k darovaniu. Kombinácia rôznych komunikačných kanálov (newsletter, sociálne siete, médiá…) je kľúčová.
4. Personalizovaná komunikácia
Individuálne ďakovanie jednorazovým darcom nad 100 eur, kontaktovanie ohľadom možnosti stať sa pravidelnými darcami a welcome email pre prvodarcov sú dôležité kroky. Distribúcia formuláru na zistenie motivácie darcov pomáha lepšie pochopiť ich potreby a záujmy.
5. Využívanie nástrojov pre kampane
Vytváranie stránok a výziev pre rôzne účely na platformách ako DARUJME.sk a StartLab je efektívny spôsob, ako budovať komunitu individuálnych darcov a prepájať ich. Tieto nástroje umožňujú flexibilitu a kreativitu pri tvorbe kampaní.
6. Byť flexibilný, tvorivý a inovatívny
Nebojte sa kombinovať rôzne prístupy, komunikovať autenticky a modifikovať témy podľa aktuálnych potrieb. Prinášanie hodnoty v kampaniach a intenzívna komunikácia sú kľúčové pre úspech.
7. Budovanie vzťahov
Fundraising nestojí len na financiách. Budujte vzťahy, ktoré pretrvajú – udržiavajte kontakt s darcami, zapájajte ich do diania a ukazujte im dopad ich príspevkov na životy ľudí a kvalitu verejného života. Keď vidia, že ich podpora má zmysel, sú ochotní pomáhať aj dlhodobo.
8. Zvyšovanie povedomia
Newslettre, kampane a zbierky sú príležitosťou predstaviť verejnosti činnosť a vplyv organizácie. Posilňujú značku a dôveryhodnosť organizácie v očiach verejnosti. Pravidelne informujte darcov o tom, ako sa využívajú ich príspevky a ukazujte reálne dopady podpory.
Čo na seminár hovoria účastníci?
„Zaujalo ma ako mala Nicole Slašťanová krásne rozpracovanú stratégiu komunikácie s cieľovkami. Ďakujem za možnosť zúčastniť sa, je to veľmi osviežujúce a nápomocné vidieť trochu viac do “kuchyne” ďalších neziskoviek.“
„Myslím, že najviac ma zaujal pohľad, ako fundraiserka vyhodnocuje a sleduje situáciu a promtne reaguje na to následne kampaňami. Potvrdilo sa mi, že komunikácia s darcami je dôležitá a je prínosnejšia, keď je rozdelená do kategórií a komunikuje sa následne podľa zacielenia.“
„Dobré odprezentovanie celkového work-flow pri fundraisingu Nicole Slašťanovej, doplnenie od Lenka P. Rišková a Ivana Hollá. Ďakujem za seminár.“
„Bolo to mimoriadne informatívne. Poznamenal som si veľa informácií, napríklad odporúčané rozloženie zdrojov v organizácii alebo rôzne typy fundraisingových aktivít. Ste skvelé a veľmi vám držím prsty, všetkým nám v týchto ťažkých časoch pomáhate.“
Tieto tipy vám pomôžu efektívne naplánovať a zrealizovať úspešné krátkodobé kampane. Ak máte akékoľvek otázky alebo potrebujete ďalšie rady, neváhajte sa na nás obrátiť alebo si môžete s nami dohodnúť online konzultáciu. Tešíme sa na vaše úspešné kampane.
DARUJME.sk je prvý a najväčší nekomerčný darcovský systém, prostredníctvom ktorého môžu ľudia bezpečne a spoľahlivo darovať finančný príspevok niektorej z overených mimovládnych organizácií. Od roku 2012 pomohlo mimovládnym organizáciám už viac ako 36 miliónov eur. Prevádzkuje ho Centrum pre filantropiu n.o., ktoré už 22 rokov aktívne prispieva k rozvoju darcovstva na Slovensku.
Publikované 2. apríla 2025