Ako vybrať správny nástroj na zbieranie darov pre vašu organizáciu?

Darovacie stránky, darcovské výzvy, crowdfundingové kampane – čo vlastne použiť, keď jednoducho potrebujete získať v organizácii peniaze? Každý z týchto nástrojov je určený na trochu inú príležitosť a samozrejme každý má svoje výhody a nevýhody. Akčné organizácie dokážu premyslene používať rôzne nástroje a vyťažiť z nich čo najviac – dary na svoju činnosť aj posilnenie vzťahov s darcami. Ukážeme vám to na príklade organizácie BROZ.

Dlhodobá darovacia stránka

Štatistiky z vyše 900 mimovládnych organizácií v DARUJME.sk nám ukazujú dobrú správu – ľudia darujú počas celého roka. Preto by ste vo vašej organizácií mali mať vždy pripravenú a dlhodobo platnú základnú darovaciu stránku, ktorá je na prvý pohľad a na jeden klik dostupná na webstránke vašej organizácie.  Pozrite sa na stránku organizácie BROZ  a predstavte si, že im chcete poslať online dar – našli ste možnosť podpory?

Darovacia stránka môže byť úplne jednoduchá, dôležité je, aby obsahovala informáciu o vašom poslaní, aktuálne sumy a pekný obrázok, ktorý darcovi pripomenie, prečo vás chce podporiť.

Darovacia stránka môže byť v jednoduchej alebo vo veľkej šablóne. Dokonca môžete mať prednastavené pravidelné dary – keďže drvivá väčšina organizácií vykonáva svoju činnosť celoročne a potrebuje stabilný príjem.

Darovacia stránka na krátkodobú kampaň

Ak potrebujete vyzbierať presnú sumu a chcete darcom ukázať koľko sa už vyzbieralo a koľko ešte chýba – ideálna je veľká darovacia šablóna. Na takejto darovacej stránke môžete mať zverejnený aj zoznam darcov či zapnutý matching (zdvojnásobovanie darov) od firemných partnerov. Kampaň nie je časovo obmedzená – dary môžete zbierať tak dlho ako potrebujete.  Navyše, všetky dary dostávate od nás priebežne, nemusíte čakať na koniec kampane.

Darcovské výzvy: Zapojte komunitu a firmy

Darcovské výzvy si pre vašu organizáciu môžu spraviť jednotlivci alebo firmy, ak chcú pre vás spraviť viac ako len poslať dar.  Výzvu si vedia vytvoriť doslova za 5 minút cez takýto link:  https://broz.darujme.sk/p2p/nova/ a môžu začať pre vás zbierať peniaze – stávajú sa tak vlastne vašimi externými fundraisormi.

Firma zvyčajne do popisu napíše, prečo je pre nich táto téma dôležitá a vyzve svojich zamestnancov, aby sa pridali k podpore organizácie. Mnohé firmy dary v takýchto výzvach aj znásobujú. Ideálnym časom na firemné výzvy je predvianočné obdobie – čas vianočných večierkov, tomboly či Giving Tuesday.

Výzvy si však často vytvárajú aj jednotlivci. Najobľúbenejšie sú narodeninové výzvy – veď narodeniny má aspoň raz za rok každý a mnohí ľudia namiesto kytice kvetov či pozvania na pivo uprednostnia podporu pre ich srdcu blízku tému (a organizáciu, ktorá sa jej venuje). Rovnako to spravila aj Zuzana pre SOS/Birdlife.

Darcovské výzvy je však možné spojiť napríklad s behom, svadbou či iným výročím, alebo jednoducho sa hecnúť a oznámiť priateľom, že ak vyzbieram takúto sumu tak… vystúpim na bicykli výšku Gerlachovského štítu a potom zahrám na akordeóne.

Autori darcovských výziev sú vzácni ľudia. Aby vyzbierali peniaze no dobrý účel, sú ochotní vystúpiť zo svojej komfortnej zóny, osloviť s prosbou o darovanie svojich priateľov a aktívne šíriť dobré meno vašej organizácie. Nezabudnite ich v ich úsilí podporiť a poďakovať sa im.

Odmenový crowdfunding: Ako motivovať darcov

Doterajšie príklady boli z takzvaného darcovského crowdfundingu. To znamená, že darcovia vám poslali peniaze a nečakajú od vás nič iné, ako že budete dobre robiť vašu činnosť.

Niekedy však naopak chcete niečo dať podporovateľom ako odmenu – knihu, ktorú práve vydávate, lístok na konferenciu alebo tričko, ktoré propaguje vašu značku. Vtedy je ideálne spustiť si kampaň na StartLabe.

V takejto kampani dávate podporovateľom možnosť vybrať si z rôznych odmien – a nemusia vás ani veľa stáť. Výhodou je v tomto prípade paradoxne časový tlak – umožňuje vám vytvárať pocit urgentnosti „Podporte našu kampaň teraz – už len dva dni do konca kampane!“  V kampani vás môže podporiť aj matchingový partner, ktorý zdvojnásobí dary – najčastejšie je to firma alebo obec, v ktorej pôsobíte.

Ešte stále neviete, ktorý nástroj si na zbieranie darov vybrať?

Nevadí. Ivana a Lenka vám radi poradia. Prejdú si s vami potreby vašej organizácie, aktivity, ktoré robíte a pomôžu vám identifikovať váš najvhodnejší typ fundraisingu. Nemusíte sa báť ani nastavovania jednotlivých stránok – je to jednoduché a okrem toho vám s tým rady pomôžu.

Držíme palce pri získavaní darov!

 

Publikované 23. októbra 2024