20 sep Začínate s online fundraisingom? Toto je 5 vecí, na ktoré by ste mali myslieť.
1. Darovací formulár – základ pre úspešný online fundraising
Jedno z pravidiel znie – nikdy, pokiaľ je to čo i len trochu možné, nikdy nedovoľte darcom darovať anonymne. Vy totiž investujete energiu, čas a peniaze do vášho online fundraisingu tak, aby ste darcu našli, oslovili a pritiahli ho k sebe. Ak vám darca daruje peniaze, ale vy s nimi nezískate kontaktné údaje, bola to do veľkej miery zbytočná práca. Bez nich totiž nemôžete darcovi poďakovať, informovať ho o vašej činnosti a použití daru a vybudovať si s ním vzťah. Nemáte ho ako osloviť, aby sa stal pravidelným podporovateľom. A ak ním ten milý anonym už náhodou je (rozhodol sa napr. zriadiť trvalý príkaz na úhradu), nemáte ako sa mu ozvať, ak jeho dary prestanú jedného dňa prichádzať.
Preto, majte na webe darovací formulár a naopak, nezverejňujte na svojej webstránke číslo účtu. To darcom ukážte spolu s inštrukciami na platbu až po tom, ako vám poskytnú meno a email. A samozrejme nezabudnite, že darci radi darujú kartou či používajú platobné tlačidlá. Cez DARUJME.sk im viete ponúknuť celú škálu platobných nástrojov.
Aj darovacie stránky podliehajú trendom, neváhajte a využite naše najnovšie darovacie šablóny. Sú vždy aktuálne a prispôsobené všetkým možným technologickým rozhraniam.
2. Darovacie tlačidlo
Či už „zbierate“ darcov priamo na webe svojej organizácie, alebo na mikro stránke vášho projektu, vždy im pomôžte nájsť tlačidlo „DAROVAŤ“. Spravidla sa odporúča umiestniť tlačidlo vpravo hore. Rovnako je dôležité mať tlačidlo dostupné na každej podstránke. Ak máte možnosť voľby farby, červená sa osvedčila.
Viditeľné darovacie tlačidlo na stránke Nadácie Milana Šimečku.
Ak píšete články alebo blogy, umiestnite tlačidlo aj na koniec článku. Napríklad tak, ako to robia Transparency International, či Via Iuris.
3. Darovanie na jeden klik
Fajn, vieme že potrebujeme formulár a máme aj tlačidlo, ktoré naň smeruje. No čo sa stane ak naň darca klikne? Má sa dostať hneď na darovací formulár! Prekvapivo veľa organizácií však používa rôzne rozcestníky, kedy sa darca obrazne ukliká k smrti a stránku zavrie. Úmysel môže byť dobrý, napríklad ponúknuť darcom možnosť voľby medzi programami či rôznou formou podpory, no z pohľadu darcu je to doslova katastrofa.
Každým ďalším klikom zvyšujete šancu, že ho stratíte a výberom medzi príliš veľa možnosťami ho zamotáte do úvah, čo presne má podporiť a ako. A vy sami predsa viete, že podporiť má vašu prácu a má to urobiť tu a teraz. Tak mu to nekomplikujte! Online fundraising musí byť pre darcu čo najviac jednoduchý.
Príklady nie šťastného riešenia nájdete často – sú to stránky, kde sa k darovaniu dostanete až na štvrtej stránke (ak to vôbec nájdete). Naopak dobrým príkladom je web organizácie SAVIO, kde je výber konkrétneho programu, na ktorý darca môže prispieť priamo v darovacom formulári. Inak skúste uhádnuť, čo si darcovia vyberú najčastejšie… Takmer 90% darcov nechalo na samotnú organizáciu, nech sama rozhodne, na aký projekt dar použije.
A ako to teda urobiť, ak chcete darcom ponúknuť rôzne formy podpory? Skúste si napríklad zvoliť jednu prioritnú a ostatné integrujte priamo do darovacieho formuláru. Napríklad takto:
4. Aktívne oslovovanie darcov
No a teraz dôležitá informácia. Aj keď máte všetko hore popísané dovedené do dokonalosti, vaša darovacia stránka nie je „hrnček var“ a sama od seba vám veľa darcov neprinesie. Všimnú si ju iba tí, ktorí na váš web zavítajú. Preto sa musíte zamyslieť nad tým, ako online podporu vašej organizácie aktívne propagovať. Odporúčame vytvoriť si na každý propagačný kanál samostatný link, ktorý vám presne v admine DARUJME ukáže, koľko peňazí vám tento spôsob propagácie priniesol. Avšak toto je minimum:
- Vložte si do päty emailu vetu typu „Podporte našu prácu ešte dnes.“ s linkom na darovaciu stránku.
- Ak posielate newsletter, pridajte doň tlačidlo na podporu.
- Budujte si okruh fanúšikov, pozývajte ľudí na váš Facebook a Instagram a zbierajte emailové adresy. Táto investícia sa vám vráti v tom, že budete mať komu povedať „tu sme a potrebujeme vašu podporu“.
- Držte krok s dobou. Nebojte sa osloviť influencerov, ktorí majú blízko k vašej téme. Nech povedia o vašej organizácii vo svojich profiloch, storkách alebo streamoch a pripoja link na podporu.
- Poproste svojich podporovateľov, aby si pri príležitosti narodenín, výnimočného výkonu alebo len tak pre radosť v prospech vašej organizácie vytvorili darcovskú výzvu.
- Práca neziskoviek prináša zaujímavé príbehy. Podeľte sa s nimi a píšte blogy. Na konci článku nezabudnite vložiť link na darovaciu stránku či banner na podporu.
- Propagujte svoj web. Ak idete napríklad do rádia rozprávať o vašej organizácií či akcii, ktorú pripravujete, zdôraznite že veľa zaujímavých informácií nájdu ľudia práve na vašom webe (nezabudnite povedať jeho adresu). Tak je šanca, že ľudí na stránku dostanete, zaujmete a oni vás podporia.
- Mnoho organizácií pri svojej práci pracuje s verejnosťou. Vzdelávajú ju, oslovujú ľudí aby podporili dôležitú hromadnú pripomienku k zákonu či petíciu. Zamyslite sa, ako túto komunikáciu skombinovať aj s online fundraisingom. Prečo by človek, ktorý podpisom podporí vašu výzvu, v druhom kroku nemal mať možnosť podporiť aj vašu prácu – no tentoraz finančne?
- Humánny pokrok ponúka po podpise petície možnosť podporovať činnosť organizácie.
5. V online priestore propagujte online darcovstvo
Tak ako by vám nenapadlo platiť predajcovi Notabene kreditkou, nepropagujte v online prostredí offline spôsoby darovania ako sú správy DMS alebo zbierky v uliciach miest. Každé prostredie si vyžaduje špecifický prístup a ak niekto sedí za Facebookom či číta emaily je mu pohodlnejšie zaslať podporu online.
Naviac, na rozdiel napríklad od darcovskej SMS, nie je darca pri darovaní online obmedzovaný sumou. Namiesto 2 € cez DMS je priemerný jednorazový online dar 36 €. Darca si môže zvoliť aj pravidelný dar pričom v online je to priemerne mesačne 13 €. O tom, že organizácia namiesto anonymných dvoch eur získa aj kontakt na darcu, už hovoriť ani netreba.
Bonus
Naša bonusová rada je veľmi jednoduchá. Všímajte si ako robia online fundraising iné organizácie. Hlavne tie veľké a skúsené, ktoré to často s darcami a ich oslovovaním naozaj vedia. Nájdete ich aj na Slovensku napr. Človek v ohrození, Cesta von alebo Vagus. veľa dobrých príkladov nájdete aj v Čechách a určite odporúčame pozrieť sa aj do širšieho zahraničia. Ako to robia v Charity Water, Four Paws či Hnutí duha? Pozrite si ich stránky, prihláste sa do newslettrov, všimnite si komunikáciu na sociálnych sieťach. Hľadajte, čím sa môžete inšpirovať. Je veľká šanca že to bude fungovať.
Nezabudnite využívať príležitosti v podobe rôznych seminárov a školení. Aj keď sú spravidla platené, investícia do získavania znalostí sa vždy oplatí.
Aktualizované 20. septembra 2021